KLUB
AKCE
FOTOGALERIE
KURZY
TEORIE
LOKALITY
VRAKY
SPELEO
DISKUSE
BAZAR
Vyhledat:
Články v kapitole akce
SPARMANN - říjen 2022
RUMCHALPA 28.8.2022
Pozdrav z Daltonu
PF 2022
Foto Sparmann 27.10.2019
ŽERNOVKA 11.11.2020
SPARMANN 3.7.2020
Maledivy + Cejlon I
Maledivy + Cejlon II
PF 2019
Smutný pohled na jabloneckou přehradu
SPARMANN 2.12.2018
PF 2018
Jesenný - po dlouhé přestávce
Potápění na vraku Zenobia
Graf ke článku o měření teploty na Jizeře
Měření minimální teploty na Jizeře (1123 m.n.m.)
PF 2017
Činnost Daltonu v roce 2016
Přehrada Jablonec 9.5.2016
Sparmann 30.1.2016
Chorvatsko 2015
SPARMANN 14.11.2014
SPARMANN 11.10.2014
Kryštofovo údolí - den IZS
Vzpomínka na Martina Trdlu
Český weekend na Sparmannu
Vyzdvižení čerpadla na Josefodolské přehradě
Jablonecká přehrada po delší době
Český potápěčský weekend na Sparmannu 14.-15.6.2014
.........A stejně tradiční zahájení nové sezony tamtéž
Tradiční ukončení sezony na Sparmannu..........
EGYPT - podzim 2013
HONDURAS 2013
Hellen See
Odstřel v Jablonecké štole
SPARMANN - říjen 2012
ANKETA - změna otázky
PF 2013
Lom Jesenný
Další posun maximální hloubky Hranické propasti
PRELLE
ŠROŤÁK
Ostrov Fiji
Návštěva pivnice PUB
SPARMANN
Nehoda na Svobodných Heřmanicích
Novoroční ponor + nález munice
SPARMANN - letní výjezd
Kondiční plavba - Chorvatsko
Ze společenského života Daltonu
Výroční schůze
Interní sdělení
Berzdorfer see (SRN)
Přehrada Jablonec - aktuální stav
Mirek LUKÁŠ (LOLA) - kulatiny
SPARMANN - listopad 2010
Sešli jsme se u Kolína (na člunech)
Plán činnosti
Další vadná tlaková lahev
Obsah (nežádoucí) potápěčské lahve
JIZERA - prosinec 2010
Interní sdělení pro členy klubu DALTON
Vyhlídka Finkenstein - tip na jarní výlet
DALTON a povodně 2010
Hranická propast 23.3.2010
Přehrada Mlýnice odolala ničivé povodni
Setkání v restauraci EX
Výroční schůze - leden 2010
Potápěčské (společenské) hry
EGYPT - jižní safari
Černá říčka - vodopis Jizerských hor
Jarní lyžování
Jubilejní 100. výstup na Čarostřelce
Cvičení vodní a letecké záchranné služby v Chabařovicích
NORSKO 2009
Prelle - srpen
Vrtulník nad Jabloneckou přehradou
CHORVATSKO - červen/červenec 2009
Čarostřelec - květen 2009
Potápěčský ples 2009
Vánoční besídka v Alvinu Ostrava
Výroční schůze 2008
Podzimní výjezd na člunech po Labi u Kolína
Potápění pod ledem - odkaz
Chorvatsko - říjen 2008
Prelle a nastupující generace
Lom HORKA (SRN)
Sparmann 8.8. a 9.8.2008
Chorvatsko - jachta
Prelle - 14.6.2008
Šroťák 7.6.2008
Stav vody na lomech Prelle, Sparmann a Šroťák
Dětský den na Jablonecké přehradě
Neděle na Labi
Řeka Jedlová - vodopis Jizerských hor
Šroťák
Jesenný - leden 2008
Potápění pod ledem
Výroční schůze 2007
Rozloučení se sezonou 2007 na Sparmannu
Konec potápění v Jablonci?
Kapitánské zkoušky
Nová světla LOLA
Rakouská jezera
Oybin (tip na výlet)
Vodní díla na Liberecku
Svobodné Heřmanice - červen 2007
Sparmann 29. a 30.6.2007
Tandemové seskoky
Výškové práce - nátěr komínu
Hellen See
Jizerské intermezzo
Prelle - duben a květen
Jablonecká přehrada-návštěva injekční štoly
Historické fotografie - vojenští potápěči
Jablonecká přehrada-zhoršení podmínek k potápění
Jarní testování člunů na Labi
Plán činnosti na rok 2007
Josefodolská přehrada - prohlídka injekční štoly
Řeka Nisa
Novoroční ponor 2007
Výroční schůze 2006
Výlet do Moravského krasu
KORSIKA
Sparmann a Prelle
Potápění na Tx vracích okolí Helu 9/2005
Vraky Hel 5/2004
Potápění na vracích okolí Helu 10/2004
Leštinka 4. 2. 2006
Novoroční potápění 2006
Lezení v Jizerkách - říjen 2005
Chorvatsko 2005
Školení první pomoci
Nový lom Kubschütz 29. 5. 2005
Egypt
Sproitz (Wetro) 26. 3. 2005
Rudice 2004
Výroční schůze klubu Dalton
Walchensee 23. 10. 2004
Akce
Hestia v přístavu
Jurek Lissovski - kapitán
Cestou na Delfína
Sonarový snímek Tralowce
Sonarový snímek Tralowce
Dělo na Tralowci
Zábradlí u můstku Tralowce
Sítě na Tralowci
Sonarový snímek Scigacze
Sonarový snímek Scigacze
Grozny
Grozny
Grozny
Sonarový snímek Abilly
Abille
Delfín
Delfín
Podobný typ lodi jako Tralowiec
Podobný typ lodi jako Tralowiec
Břéťa
Libor
Já
Návrat z Abille
Mirek - bratr kapitána
Skupinovka
Vraky Hel 5/2004
vloženo: 2006-06-01
Ve dnech 5.-9.5.2004 uspořádal liberecký klub SNAKESUB potápěčský zájezd na vraky Gdaňské zátoky v Baltském moři. Vedením zájezdu byli pověřeni Honza BULÍŘ pro potápění a Libor ČECH pro organizační věci - oba z Jabloneckého klubu DALTON. Dále se zúčastnili Michal KIŠŠ a Pavlína Cvrčková z Frýdlantu v Čechách, Břéťa HOMOLKA z Bakova nad Jizerou a Honza SPÁČIL z Karlových Varů. Jako host byl na zájezdu pan BÍLEK. Ostatní původně přihlášení účastníci účast z různých důvodů vzdali. Svůj podíl, bohužel, sehrála i tragická nehoda na jednom „našem“ vraku 6 dnů před odjezdem. V úvodu se sluší poděkoval Silvovi PĚKNÍKOVI, znalci polských poměrů a protagonistovi vrakového potápění na Baltu, který nám velmi výrazně pomohl při zajišťování ubytování a potápěčské lodi HESTIA.
Na cestu jsme vyrazili ve středu 5.5. ve 13,30 z Liberce a přes Hrádek, Bautzen, Berlín, Štětín a Wladyslawovo jsme po téměř 860 km dlouhé cestě dorazili ve čtvrtek okolo 01,00 do Helu. Na místě nás již čekal majitel pensionu Gwiazda morza p. Slugocki a tak ubytování proběhlo bez problémů. Po symbolickém přípitku jsme zakrátko všichni usnuli „spánkem spravedlivých.“ Ve čtvrtek ráno jsme s kapitánem lodi HESTIA Jurkem LISSOVSKÝM telefonicky upřesnili čas prvního výjezdu a pak následovala přímo královská snídaně v nedaleké restauraci u dcery majitele pensionu. V této hospůdce jsme potom absolvovali veškeré stravování i večerní posezení. Strava byla laciná, alkohol trochu dražší – pivo 5 Zlotých, dobré víno okolo 35,-/lahev. Na loď jsme jezdili z penzionu asi 1 km, a to přímo na molo. Přenášení materiálu nebylo dále než 10 m a navíc Jurek zajistil povolení pro parkování vozů přímo na molu, což ještě loni dost nelibě nesla místní Policie. HESTIA je asi 20 m dlouhá loď, velmi široká a zařízená pro pohodlný pobyt 12-15 potápěčů. Je tam kompresor na plnění lahví v přístavu a kaskáda pro plnění na moři. Samozřejmostí je kyslíková souprava pro případnou první pomoc. Kapitán Lissowski je legendárním patronem potápěčů. Je absolutním znalcem všech lokalit, je nesmírně ochotný a obětavý. Každého vezme kdykoli do kabiny, ukáže všechny přístroje, zapůjčí mapy, nákresy vraků a když chcete vrak vidět na sonaru, tak nad ním přejíždí do té doby, než jste dokonale spokojeni. Po ponoru Vás přivítá kávou nebo čajem a jako zkušený číšník Vám potom nápoje servíruje automaticky až do skončení zájezdu. V pátek nás sám od sebe vzal na prohlídku opevnění v okolí Helu a trpělivě se nám věnoval přesto, že na něho čekala rodina. Práci kapitána, skromně říká skipera, vykonává již 13let. Posádku lodi tvoří ještě 2 lodníci, kteří jsou po vzoru kapitána velmi ochotní a skromní.
Kromě plnění lahví na lodi (pouze air) lze plnit ještě přímo v přístavu asi 150 m od kotviště HESTIE v plnírně Waldemara Popovského. Má vše, včetně helia a argonu. Nitrox plní kontinuálně a jediným problémem je cena. Za 1 l nitroxu bere 2,5 Zlotého.
Samotné potápění na vracích Baltu je náročné pro sníženou viditelnost, časté proudy, studenou vodu, vlny apod. My jsme si však letos nevědomky vybrali podmínky téměř ideální. Z nepříznivých podmínek nás trápila pouze zima.
Samotný ponor proběhne tak, že posádka najde vrak, shodí na něj (opravdu přímo na něj) závaží se sestupovým lanem a bójí. Loď najede k bóji, následuje rychlý výsadek a rychlé zanoření, aby potápěč nebyl odnesen proudem. Jestliže se dostrojujete, kontrolujete výstroj apod., najede Vám kapitán k bóji znovu a znovu a stále s úsměvem. Během ponoru je loď dále od bóje a přiblíží se až v případě vynoření potápěče. Potom k němu loď najede co nejblíže a navíc posádka většinou ještě shazuje lano, kterým potápěče přitáhne. K lodi tedy není nutné doplavávat s vypětím posledních sil. Dokud nejsou všichni na palubě, sleduje také posádka široké okolí, zda se neobjeví dekobóje-máme vyzkoušeno z roku 2003, kdy jsme se po 300 m „dekompresního driftu“ vynořili 5 m od žebříku.
První den jsme zvolili dva vraky na rozpotápění:
DELFÍN
hloubka 15-18 m, viditelnost asi 8 m, bez proudu, nahoře vlny 1-2. Při dodržení pravidel bezpečnosti lze poměrně snadno navštívit vnitřní prostory. Teplota vody 7 stupňů. Silně kalivé na horní palubě
GROZNY
Hloubka okolo 18 m, viditelnost asi 8 m, bez proudu, vlny 2. Zajímavostí jsou 3 krásné motory ve strojovně. Na lodi se skrývají velké ryby
Druhý den:
TRALOWIEC - KANONIERKA - WESTFALEN (vrak je známý pod všemi těmito názvy)
Hloubka okolo 40 m, viditelnost 20m !!! (naprostý unikát), slabý proud, vlny 1, teplota vody 3 stupně. V úkrytech na lodi jsme pozorovali opravdu velké ryby (1,5-2 m délky). Při tomto ponoru došlo k jedinému problému z celého zájezdu. Při sestupu podél lana, které ještě nebylo prvním potápěčem napnuté a místy se „vznášelo v prostoru“. Mně asi vlivem proudění vody okolo těla zaskočilo lano za ventil a ve 33 m způsobilo krásný roll off. Toto jsme naštěstí stokrát trénovali a tak jsem vzal záložku, krátce vystoupal vzhůru, otevřel ventil a v pohodě udělal zbytek ponoru. Bylo to ale poučné, protože jsem dolů padal asi 0,5 m od lana.
STIGACZ
hloubka 30-35 m, viditelnost 15 m, bez proudu (loni jsme okolo paluby ručkovali !!!), vlny 1, teplota vody 3 °. Vrak menšího významu s pěknými rybami uvnitř.
Třetí den:
Sobota, posílili nás 3 Poláci, kteří se s námi podělili o úhradu výjezdu lodě.
ABILLE 8
hloubka 44-48 m, viditelnost 20 m !!, velmi mírný proud, vlny 1, teplota 2,3 stupně !!! Na lodi opět nádherné ryby. Při tomto ponoru se projevila psychická odolnost našeho týmu. Všichni jsme dobře věděli, že zde před několika dny zahynul polský potápěč. Na dně bylo ještě závaží se zbytkem lana, které měl k vraku uvázat. Prý jej zradilo srdce.
TRALOWIEC
podmínky stejné jako den předtím. Ponor provedený na přání polských kamarádů byl tak hezký, že nám nevadilo vidět jeden vrak dvakrát v rozpětí 24 hodin. Po ponoru jsme zaslechli od Poláků slova uznání a kapitánovi říkali, že změní názor na české potápěče. Nevím, čím jsme je zaujali, ale popravdě řečeno nás jejich slova potěšila.
Průměrná doba ponorů byla od 35 do 50 minut, delší ponory v ledové vodě jsme neplánovali. Používali jsme EANx 28, na hlubší ponory AIR + EANx 50 na deko. Po celou dobu bylo polojasné počasí s teplotami mezi 16-18° C, zpočátku čerstvý vítr, ke konci zájezdu velmi mírný, vlny postupně od 2 do 0, dvě krátké dešťové přeháňky.
Orientační ceny:
Kurz: 1 Zlotý = cca 7,- Kč
Ubytování+polopenze 62,- Zl/1 osoba/1 den
Pivo v restauraci lahvové 0,5 l 5,- Zl
Víno 0,7 l 35,- Zl
Plnění na lodi AIR 1,- Zl/1 l vodního objemu
Plnění NITROX 28 báze 2,5 Zl/1 l vodního objemu
Argon báze 32,- Zl/2 l láhev na 200 Bar
Výjezd lodi 1.000,- Zl/1 den
Nafta 3,16 Zl/1 l
Autor: Libor Čech
Copyright Dalton 2024 Design webmaster:
Jan Bulíř
Klub
|
Akce
|
Fotogalerie
|
Kurzy
|
Teorie
|
Lokality
|
Vraky
|
Speleo
|
Bazar
Administrace webu