Valid XHTML 1.0 Transitional

Valid CSS!

Akce


Hestia v přístavu


Jurek Lissovski - kapitán


Cestou na Delfína


Sonarový snímek Tralowce


Sonarový snímek Tralowce


Dělo na Tralowci


Zábradlí u můstku Tralowce


Sítě na Tralowci


Sonarový snímek Scigacze


Sonarový snímek Scigacze


Grozny


Grozny


Grozny


Sonarový snímek Abilly


Abille


Delfín


Delfín


Podobný typ lodi jako Tralowiec


Podobný typ lodi jako Tralowiec


Břéťa


Libor





Návrat z Abille


Mirek - bratr kapitána


Skupinovka

Vraky Hel 5/2004

vloženo: 2006-06-01


Ve dnech 5.-9.5.2004 uspořádal liberecký klub SNAKESUB potápěčský zájezd na vraky Gdaňské zátoky v Baltském moři. Vedením zájezdu byli pověřeni Honza BULÍŘ pro potápění a Libor ČECH pro organizační věci - oba z Jabloneckého klubu DALTON. Dále se zúčastnili Michal KIŠŠ a Pavlína Cvrčková z Frýdlantu v Čechách, Břéťa HOMOLKA z Bakova nad Jizerou a Honza SPÁČIL z Karlových Varů. Jako host byl na zájezdu pan BÍLEK. Ostatní původně přihlášení účastníci účast z různých důvodů vzdali. Svůj podíl, bohužel, sehrála i tragická nehoda na jednom „našem“ vraku 6 dnů před odjezdem. V úvodu se sluší poděkoval Silvovi PĚKNÍKOVI, znalci polských poměrů a protagonistovi vrakového potápění na Baltu, který nám velmi výrazně pomohl při zajišťování ubytování a potápěčské lodi HESTIA.
Na cestu jsme vyrazili ve středu 5.5. ve 13,30 z Liberce a přes Hrádek, Bautzen, Berlín, Štětín a Wladyslawovo jsme po téměř 860 km dlouhé cestě dorazili ve čtvrtek okolo 01,00 do Helu. Na místě nás již čekal majitel pensionu Gwiazda morza p. Slugocki a tak ubytování proběhlo bez problémů. Po symbolickém přípitku jsme zakrátko všichni usnuli „spánkem spravedlivých.“ Ve čtvrtek ráno jsme s kapitánem lodi HESTIA Jurkem LISSOVSKÝM telefonicky upřesnili čas prvního výjezdu a pak následovala přímo královská snídaně v nedaleké restauraci u dcery majitele pensionu. V této hospůdce jsme potom absolvovali veškeré stravování i večerní posezení. Strava byla laciná, alkohol trochu dražší – pivo 5 Zlotých, dobré víno okolo 35,-/lahev. Na loď jsme jezdili z penzionu asi 1 km, a to přímo na molo. Přenášení materiálu nebylo dále než 10 m a navíc Jurek zajistil povolení pro parkování vozů přímo na molu, což ještě loni dost nelibě nesla místní Policie. HESTIA je asi 20 m dlouhá loď, velmi široká a zařízená pro pohodlný pobyt 12-15 potápěčů. Je tam kompresor na plnění lahví v přístavu a kaskáda pro plnění na moři. Samozřejmostí je kyslíková souprava pro případnou první pomoc. Kapitán Lissowski je legendárním patronem potápěčů. Je absolutním znalcem všech lokalit, je nesmírně ochotný a obětavý. Každého vezme kdykoli do kabiny, ukáže všechny přístroje, zapůjčí mapy, nákresy vraků a když chcete vrak vidět na sonaru, tak nad ním přejíždí do té doby, než jste dokonale spokojeni. Po ponoru Vás přivítá kávou nebo čajem a jako zkušený číšník Vám potom nápoje servíruje automaticky až do skončení zájezdu. V pátek nás sám od sebe vzal na prohlídku opevnění v okolí Helu a trpělivě se nám věnoval přesto, že na něho čekala rodina. Práci kapitána, skromně říká skipera, vykonává již 13let. Posádku lodi tvoří ještě 2 lodníci, kteří jsou po vzoru kapitána velmi ochotní a skromní.
Kromě plnění lahví na lodi (pouze air) lze plnit ještě přímo v přístavu asi 150 m od kotviště HESTIE v plnírně Waldemara Popovského. Má vše, včetně helia a argonu. Nitrox plní kontinuálně a jediným problémem je cena. Za 1 l nitroxu bere 2,5 Zlotého.
Samotné potápění na vracích Baltu je náročné pro sníženou viditelnost, časté proudy, studenou vodu, vlny apod. My jsme si však letos nevědomky vybrali podmínky téměř ideální. Z nepříznivých podmínek nás trápila pouze zima.
Samotný ponor proběhne tak, že posádka najde vrak, shodí na něj (opravdu přímo na něj) závaží se sestupovým lanem a bójí. Loď najede k bóji, následuje rychlý výsadek a rychlé zanoření, aby potápěč nebyl odnesen proudem. Jestliže se dostrojujete, kontrolujete výstroj apod., najede Vám kapitán k bóji znovu a znovu a stále s úsměvem. Během ponoru je loď dále od bóje a přiblíží se až v případě vynoření potápěče. Potom k němu loď najede co nejblíže a navíc posádka většinou ještě shazuje lano, kterým potápěče přitáhne. K lodi tedy není nutné doplavávat s vypětím posledních sil. Dokud nejsou všichni na palubě, sleduje také posádka široké okolí, zda se neobjeví dekobóje-máme vyzkoušeno z roku 2003, kdy jsme se po 300 m „dekompresního driftu“ vynořili 5 m od žebříku.

První den jsme zvolili dva vraky na rozpotápění:

DELFÍN
hloubka 15-18 m, viditelnost asi 8 m, bez proudu, nahoře vlny 1-2. Při dodržení pravidel bezpečnosti lze poměrně snadno navštívit vnitřní prostory. Teplota vody 7 stupňů. Silně kalivé na horní palubě

GROZNY
Hloubka okolo 18 m, viditelnost asi 8 m, bez proudu, vlny 2. Zajímavostí jsou 3 krásné motory ve strojovně. Na lodi se skrývají velké ryby

Druhý den:

TRALOWIEC - KANONIERKA - WESTFALEN (vrak je známý pod všemi těmito názvy)
Hloubka okolo 40 m, viditelnost 20m !!! (naprostý unikát), slabý proud, vlny 1, teplota vody 3 stupně. V úkrytech na lodi jsme pozorovali opravdu velké ryby (1,5-2 m délky). Při tomto ponoru došlo k jedinému problému z celého zájezdu. Při sestupu podél lana, které ještě nebylo prvním potápěčem napnuté a místy se „vznášelo v prostoru“. Mně asi vlivem proudění vody okolo těla zaskočilo lano za ventil a ve 33 m způsobilo krásný roll off. Toto jsme naštěstí stokrát trénovali a tak jsem vzal záložku, krátce vystoupal vzhůru, otevřel ventil a v pohodě udělal zbytek ponoru. Bylo to ale poučné, protože jsem dolů padal asi 0,5 m od lana.

STIGACZ
hloubka 30-35 m, viditelnost 15 m, bez proudu (loni jsme okolo paluby ručkovali !!!), vlny 1, teplota vody 3 °. Vrak menšího významu s pěknými rybami uvnitř.

Třetí den:
Sobota, posílili nás 3 Poláci, kteří se s námi podělili o úhradu výjezdu lodě.

ABILLE 8
hloubka 44-48 m, viditelnost 20 m !!, velmi mírný proud, vlny 1, teplota 2,3 stupně !!! Na lodi opět nádherné ryby. Při tomto ponoru se projevila psychická odolnost našeho týmu. Všichni jsme dobře věděli, že zde před několika dny zahynul polský potápěč. Na dně bylo ještě závaží se zbytkem lana, které měl k vraku uvázat. Prý jej zradilo srdce.

TRALOWIEC
podmínky stejné jako den předtím. Ponor provedený na přání polských kamarádů byl tak hezký, že nám nevadilo vidět jeden vrak dvakrát v rozpětí 24 hodin. Po ponoru jsme zaslechli od Poláků slova uznání a kapitánovi říkali, že změní názor na české potápěče. Nevím, čím jsme je zaujali, ale popravdě řečeno nás jejich slova potěšila.
Průměrná doba ponorů byla od 35 do 50 minut, delší ponory v ledové vodě jsme neplánovali. Používali jsme EANx 28, na hlubší ponory AIR + EANx 50 na deko. Po celou dobu bylo polojasné počasí s teplotami mezi 16-18° C, zpočátku čerstvý vítr, ke konci zájezdu velmi mírný, vlny postupně od 2 do 0, dvě krátké dešťové přeháňky.

Orientační ceny:
Kurz: 1 Zlotý = cca 7,- Kč
Ubytování+polopenze 62,- Zl/1 osoba/1 den
Pivo v restauraci lahvové 0,5 l 5,- Zl
Víno 0,7 l 35,- Zl
Plnění na lodi AIR 1,- Zl/1 l vodního objemu
Plnění NITROX 28 báze 2,5 Zl/1 l vodního objemu
Argon báze 32,- Zl/2 l láhev na 200 Bar
Výjezd lodi 1.000,- Zl/1 den
Nafta 3,16 Zl/1 l

Autor: Libor Čech

Copyright Dalton 2024 Design webmaster: Jan Bulíř
Klub | Akce | Fotogalerie | Kurzy | Teorie | Lokality | Vraky | Speleo | Bazar
Administrace webu